Archieven

8 tips om kosteloos te scoren in de rankings van Google

door | jun 15, 2020 | Google, Zoekmachine Optimalisatie (SEO) | 0 Reacties

Hoger scoren in de rankingen van Google hoeft niet altijd geld te kosten. Veel websites en webshops zouden nog stappen kunnen ondernemen waarmee ze gratis beter kunnen scoren. Scoren in Google doe je door middel van Search Engine Optimization (SEO). Veel bedrijven steken veel geld in SEO. De platforms die goed ranken in Google, zullen immers vaker gevonden en dus ook bezocht worden. Dit zal op zijn beurt weer vrijwel altijd tot een hogere omzet leiden. Scoren in Google is dus belangrijk. Dat je veel geld in SEO moet investeren om beter te ranken is echter een misverstand. Google beoordeelt jouw website immers op basis van meer dan 200 factoren. Veel van deze factoren kun je ook optimaliseren zonder geld te spenderen. Hieronder lees je 8 handige tips om beter te ranken in Google, zonder geld uit te geven!

Tip 1: Verbeter de content op je platform

De content op je website is een belangrijke factor voor Google om te bepalen hoe relevant jouw platform is. Google maakt hiervoor gebruik van crawlers, programma’s die je website scannen. Om de crawlers te laten zien waar je pagina over gaat, is het belangrijk dat je gebruik maakt van heading tags. Hebben je huidige pagina’s dit nog niet? Dan is het aan te raden om dit te verbeteren. Bovendien kan het slim zijn om bepaalde zoekwoorden waarop je wilt scoren vaker in de tekst te verwerken. Een keyword density van 1% tot 2% is ideaal en laat Google zien waar de tekst over gaat.

Tip 2: Schrijf nieuwe content voor je platform

Content is dus belangrijk om hoog in Google te scoren. Bovendien weet jij waarschijnlijk veel van de producten of diensten die je aanbiedt. Dat is kennis die jij met de bezoekers van je website wilt delen! Wanneer je zelf nieuwe content voor je website schrijft, is dit gratis. Wanneer je wekelijks of misschien zelfs dagelijks een uurtje aan het schrijven van content besteedt, kan dit de ranking zeker verhogen. Schrijf content over de zoekwoorden waar jij op wilt scoren. Houd bij het schrijven van de content rekening met de keyword density en headings. Voor R&B Webpromotions is het zoekwoord “backlinks” interessant, daarom hebben we veel content over dit onderwerp.

Tip 3: Gastblogs

Links die naar je pagina verwijzen, hebben invloed op de ranking van je pagina. Zeker wanneer deze backlinks van kwalitatieve en relevante platforms afkomstig zijn. Over het algemeen zijn backlinks niet gratis. Hoe je toch gratis aan kwalitatieve links kunt komen? Door gastblogs te schrijven en in ruil daarvoor om een backlink te vragen! Wanneer jij een platform van toegevoegde waarde kunt voorzien doordat je veel kennis over een bepaald onderwerp hebt, is de kans groot dat de webmaster graag een gastblog van je plaatst.

Tip 4: Het verbeteren van de interne linkstructuur

Ook interne links kunnen van toegevoegde waarde zijn voor de ranking van je website. Door je website een duidelijke interne linkstructuur te geven, herkent Google welke pagina’s belangrijk zijn. Je kunt de website een interne linkstructuur geven door pagina’s naar elkaar te laten linken. Heb je bijvoorbeeld een online meubelzaak en maak je een pagina over banken? Dan kun je in deze pagina ook een link naar de categorie stoelen verwerken.

Tip 5: Maak gebruik van meta descriptions en tags

Door middel van meta descriptions en meta tags is het voor de gebruiker in een oogopslag duidelijk waar de pagina over gaat. Dit zijn de teksten die men in Google ziet staan wanneer Bovendien zouden de meta’s ook de ranking van je platform kunnen beïnvloeden. Het is aan te raden om je meta descriptions tussen de 50 en 160 karakters te houden. Hieronder zie je hoe de meta title en meta description in Google terug te zien zijn.

Tip 6: Maak een bedrijfsprofiel aan op Google

Wil jij ook dat men direct jouw bedrijf te zien krijgt als ze op je bedrijfsnaam googelen? Natuurlijk! Dit is relatief eenvoudig te bereiken door een bedrijfsprofiel aan te maken in Google Mijn Bedrijf. Het bedrijfsprofiel laat potentiële klanten ook zien waar je bedrijf gevestigd is en wat de openingstijden zijn. 

Ook de laadtijd van je website heeft invloed op de ranking in Google. Wanneer een website langzamer laadt, zal de pagina minder goed ranken. Het is daarom aan te raden om je website dusdanig te optimaliseren dat deze sneller laadt. Dit doe je bijvoorbeeld door verouderde plugins bij te werken, afbeeldingen te optimaliseren etc. Als alle andere factoren gelijk zijn, zal de website die het snelste laadt, bovenaan in Google getoond worden. Ook het overstappen van hostingbedrijf kan ervoor zorgen dat je website sneller wordt. Dit hoeft bovendien niet altijd te betekenen dat je ook meer gaat betalen.

Tip 8: Kies voor zoekwoorden met weinig concurrentie

Wanneer je echt goed wilt scoren in de zoekresultaten, concurreer je in veel gevallen met bedrijven die veel geld in SEO investeren. Hoe jij toch gevonden kunt worden wanneer je geen geld aan SEO uit wilt geven of in ieder geval een lager budget hebt? Door op zoek te gaan naar zoekwoorden met weinig concurrentie! Grote partijen zullen vaak op de meest gezochte zoekwoorden proberen te scoren. Toch zullen er ook altijd zoekwoorden zijn waar minder op gezocht wordt, maar waar je veel eenvoudiger op kunt scoren. Wanneer je budget lager is, heeft het meer zin om je op deze zoekwoorden te richten.

Conclusie

Hoger ranken in Google hoeft niet altijd geld te kosten! Natuurlijk zul je zonder enige investering niet snel op de meest gezochte zoekwoorden scoren, maar het is zeker mogelijk om een gratis start te maken voor je eigen SEO. Mocht je uiteindelijk besluiten om toch te willen investeren, om zo nog beter te scoren, dan kun je altijd nog backlinks kopen via ons platform.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Archieven